Sportvoeding: ik heb nu mijn programma op maat (deel 1)

Eerste week van 2016, nog één week voor de eerste wedstrijd van het seizoen en mijn eerste belangrijke stap gezet naar een evenwichtig sportvoedingspatroon!

Vanochtend een fantastisch gesprek gehad bij Marian van Sava. Zij geeft voedingsadvies aan (top)sporters. Ik keek er al lang naar uit en ben nu al ontzettend blij dat ik dit mezelf cadeau heb gedaan (en een deel cadeau van de zorgverzekering).
Ik ben altijd behoorlijk bewust met voeding bezig. Soms wat strikter, soms was losser. Vooral gefocust op aantal kcal en eiwitten, niet echt into the superfoods enzo want het moet wel lekker gemakkelijk blijven :).
Op internet kun je natuurlijk megaveel info vinden over wat wel/niet goed is, maar ik was benieuwd naar een persoonlijk sportvoedingsadvies. Ik heb snel last van blessures en pijntjes en wil de ideale balans tussen gewicht en energie vinden.
Alleen al na dit uitgebreide gesprek heb ik bijzonder veel inzichten opgedaan. Zo gaaf! Ik maar denken dat ik zeer hoog in mijn eiwitten zat met m’n kwarkjes, shakes en kip kip kip. Ik zit goed maar nog zeker onder wat ik nodig heb. Tekort aan mineralen en omega 3 zou wel eens mede de reden kunnen zijn van mijn blessures.
Ik heb een uitgebreid voedingspatroon meegekregen op basis van mijn normale eetpatroon en trainingsintensiteit. De basisbehoefte per dag ligt zelfs qua kcal nog iets hoger dan ik normaal gesproken neem. Er zijn ook allemaal variaties om uit te kiezen en nog receptjes ook 🙂 Kan niet beter. Ik ben heeeel benieuwd hoe dit me gaat bevallen en vooral wat het met mijn lichaam en prestaties gaat doen! De komende 4 weken zal mijn schema hier en daar aangepast worden op basis van mijn ervaringen. Echt leuk, ik raak hier zó enthousiast van! Had ik eigenlijk al veel eerder moeten doen. Ik denk dat ik zelf veel te streng ben en tegelijkertijd te lui om echt goede voeding te kopen/bereiden. Nu blijkt dat het helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn. Maar dat komt natuurlijk omdat het schema op mijn wensen is aangepast.

Extra nuttig dat Marian zelf sporter is en topsporters van andere sporten begeleidt. Daar is tenminste duidelijke structuur en zijn er behoorlijke objectieve meetmomenten. Ook daar heeft ze me mee geïnspireerd. Vanaf nu ga ik om de vier weken een goede rust inplannen en daarna een testmoment voor mezelf houden. Gewoon eens goed in kaart brengen alles. Waarom kon ik laatst 30 pull ups achter elkaar en andere keren maar 15???

Kortom: ik ben enthousiast!
Heb je vragen? Stel ze gerust. Ik vind het leuk om ook andere te inspireren!
PS Ik ga jullie zeker op de hoogte houden van de resultaten
PPS Je zou bijna denken dat ik gesponsord word door Sava, maar dat is niet zo 🙂 ik ben gewoon heel blij dat ik deze stap zet en Marian is een ontzettend leuke meid die zo gepassioneerd haar vak doet dat ik het wel leuk vind om haar op deze manier een beetje in de schijnwerpers te zetten!

PPPS Wist je dat veel zorgverzekeraars een behoorlijke vergoeding geven voor zo’n consult? Dat was voor mij de doorslaggevende reden, maar achteraf gezien denk ik bij mezelf: ik had het er zonder vergoeding ook zeker voor over gehad!

 

 

Advertenties