Last weeks of 2011

Four things were on my mind last months: find some work, follow my training scheme, get informed about my wrist injury and climb like I never did before! The first thing is not really interesting to discuss, the only thing I can say is that I’m writing a lot about sports and climbing because I’m working to be a freelance writer!

Training evaluation
The second thing is a little bit more interesting. I’ve noticed that I really need strong (self)discipline to keep on training. The first two weeks I kept myself to the plan, but didn’t do my exercises as hard as I could. On the one hand I think that’s okay, because I want to be sure that I don’t get myself into trouble with injuries. But I’m also aware of the fact that I can and have to do a little bit more and a little bit harder. Another thing that didn’t went as I planned is the timeline! I’m still doing exercises that belong to the strength/power block instead of starting with the anaerobic endurance! The reason why I keep stabbing in the strength block is because I’m on my peak right now!

Peak
Totally unsuspected I’m climbing better/harder then I did before and I know that  I’ll feel the opposite after this peak. So I’m totally grabbing this chance to climb the hardest routes in the gym. This means that I’m climbing 7b’s almost onsight and 7b+’s in a couple of tries. I’m really motivated to climb another 7b+ and then start working in 8a and 8b because after that I’ve climbed all the routes there are! Haha. How do I know that? Because we have a new thing going on in our gym, an online guidebook of all the routes where you can keep your own ticklist. There is an overall ranking and it is easy to see what grades you’ve climbed most. This list made me aware that my onsight level is too low in my own opinion. I imposed on myself that I have to do all 7a’s onsight. I’m pushing my plastic fantastic indoor climbing limit and it feels great! Right know I’m getting really excited to try some hard routes on real rock! Let the sun shine!!!

The ranking

The routes I did and my appreciation about them
The routes I still have to do

Wrist injury
Since last September I’ve been experiencing a stinging pain on the outside (ulnar) of my left wrist, I went to see a doctor for some more information. First he made an X-ray to be sure that there was nothing broken. After that I had two MRI’s. One with contrast agent in the joints of my wrist, one with the contrast agent trough an intravenous. The last one was required because the first one didn’t show everything. The outcome of this examination was that one of the ligaments in my wrist is damaged and has some fluid around the ligaments. The physiotherapist also investigated my wrist through ultrasound and noticed that my ulnar nerve was also a little bit inflamed. From now on I’m doing some exercises to stabilize my wrist and make my surrounding muscles stronger.

MRI of my wrist
Click on this picture for a funny animation of my wrist


What about this very last week? Before we are going to enjoy the Christmas and New Year festivities we are heading to the climbing gym in Tilbug tomorrow! We’ve been there last week and the gym has a really cool combination for toprope, lead, boulder and training facilities.    

7 gedachtes over “Last weeks of 2011

  1. Gevonden !

    Leuk systeem ook, heeft net weer andere zaken al doorontwikkeld dan ons eigen systeem van sportklimmer.nl.

    Welke hal is het eigenlijk? ik gok nieuwegein?

    Train ze !

    gr Erik

    Like

  2. Ja klopt, Nieuwegein!
    Het is echt pas nieuw en er zijn ook nog wel wat dingen die kunnen veranderen hoor.
    Zoals bij de ranking zie je enkel de eerste 20, dat is wel jammer voor de rest.
    Ook blijven routes die uit de hal zijn nog gewoon meetellen in de ranking op dit moment.

    Like

  3. Hoi Mirthe
    Wat me nog opvalt in je trainingsschema is dat je geen onderscheid lijkt te maken in trainings dagen / performance dagen / maintainability dagen. Ik zat ook eerst op zo'n schema als je hebt samengesteld, maar dan krijg je veel trainingsmoeheid, omdat je denkt dat je moet trainen, maar soms dat niet wilt. Denk aan 2 trainingsdagen en 2 performance dagen. Maakt het veel leuker ook en daardoor kun je je trainings dagen veel specifieker maken. Maintainability is als je geen zin hebt om te presteren of te trainen, dan is gewoon klimmen belangrijk als een soort onderhoud.
    En trouwens, die pols, volgens het boek 'One move too many' doen ligamenten er zo'n 6 jaar over om volledig op sterkte te zijn, volgens mij klim je nog niet eens zo lang. Wat natuurlijk ook kan is dat je laatste tijd de 10% rewgel hebt overtreden. Maar dat moet je zelf maar bepalen. Greetz, Tony

    Like

  4. Hoi Tony!
    Ik heb daar idd geen onderscheid in gemaakt. Eigenlijk omdat ik van plan was flexibel met mijn schema om te gaan. Daarmee bedoel ik dat als ik te moe zou zijn voor een bepaalde training ik die niet alsnog zou gaan doen. Ook heb ik mijn trainingsschema nog niet helemaal 'hardcore' opgesteld zoals wellicht het beste zou zijn om effect te merken, juist omdat ik het vooral leuk wil blijven vinden. Training en performance is bijvoorbeeld vaak samen nu nog, omdat ik het gewone klimmen altijd nog het allerleukste vind. Ik denk dat als ik op een punt kom dat ik niet meer groei in gradatie (iets wat ik natuurlijk wel wel) ik serieuzere trainingsdagen zal gaan plannen en jou advies ga opvolgen van 1 á 2 echte trainingsdagen (ipv training ná het klimmen).

    Wat bedoel je met je 10% regel eigenlijk? Ik hoop toch niet écht dat het 6 jaar zal duren. De ligamenten zijn niet helemaal gescheurd ofzo, maar wel beschadigd door overbelasting….

    Thanks voor je tips!
    Mirthe

    Like

  5. Hoi Mirthe. De 10% regel is een algemene regel, namelijk dat je per week niet meer dan 10% mag stijgen in trainingsarbeid. Die arbeid kan zich dan voor klimmen vertalen in zwaarder trainen of meer trainen of meer intensiever trainen. En in totaal mag je dus maar 10% stijgen, anders heb je verhoogde kans op blessures. 1 x per week extra trainen (als je 3 x deed) is al een verhoging van 25%, dus zal je rustig moeten invoeren. En dus ook niet meteen gaan hang boarden of campussen…. Let wel, het is een algemene regel, die een verhoogde kans inhoud. Sommige hebben nooit last, andere direct. Greetz, Tony

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s